POZNAJ SWÓJ KRAJ...

- Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze

Drodzy Turyści i Wędrowcy

Witamy na internetowych stronach Oddziału Miejskiego PTTK w Skarżysku-Kamiennej. Pragniemy byście mogli tu znaleźć zawsze aktualne i rzetelne informacje dotyczące działalności naszego Oddziału.

•  "Wstyd to wielki nie znać swej ojczystej ziemi"

Aleksander Janowski

• "To nie sztuka być turystą, lecz Turystą być - to sztuka"

Witold Tyrakowski

• "Poznaj swój kraj, abyś umiał nim gospodarować"

Aleksander Janowski

015 Medium

W niedzielę 15 kwietnia 2018 r., 10-ci osobowa grupa wyruszyła na kolejną niedzielną wędrówkę pod kierunkiem Grzegorza Białka zielonym szlakiem na trasie Mostki – Kaczka – Wykus – Polana Langiewicza – Wąchock. Pogoda była wspaniała, od rana cudownie przyświecało nam słonko, a temperatura przewyższała 200C. Nareszcie jest wiosna, kiedy wszystko zmienia się bardzo szybko. Codziennie widać, jak na drzewach pojawiają się nowe liście, a w parkach, lasach i na łąkach zielenieje trawa i zjawiają się kolorowe, pachnące kwiaty.

Ptaki wracają do nas z ciepłych krajów i co rano budzą wszystkich swoim delikatnym trelem. To sprawia, iż wiosna jest z pewnością jedną z najwspanialszych pór roku. Na zewnątrz jest coraz cieplej i przyjemniej, słońce świeci mocniej, a dni są dłuższe. Chce się żyć, ale wracając do wycieczki, kiedy wartkim marszem dotarliśmy do szlaku zielonego przy zalewie na Mostkach okazało się ku naszemu zaskoczeniu, że jest on biały. Szliśmy więc według tak namalowanych znaków, aż wreszcie spotkaliśmy sprawcę całego zamieszania. Oddziałowy znakarz Grzegorz Kowalski w sobotę wymalował paski białe, a w niedzielę domalowywał zielone, tylko on szedł z przeciwnego kierunku. Świeżo odnowionym szlakiem doszliśmy bezbłędnie na Wykus, który niejednokrotnie stanowił bazę polskich partyzantów. Podczas powstania styczniowego stacjonowali tu powstańcy dowodzeni przez Mariana Langiewicza. W trakcie II wojny światowej znajdowały się tu obozy żołnierzy polskiego podziemia, najpierw pod dowództwem mjr. Henryka Dobrzańskiego „Hubala”, później Zgrupowania Partyzanckie AK „Ponury” na czele z Janem Piwnikiem. Historię tamtych czasów przybliżył na Krzysztof Niziołek. Na Wykusie czekało na nas napalone przez znajomych rowerzystów ognisko. Tu odpoczęliśmy, posililiśmy się, upiekliśmy kiełbaski i wyruszyliśmy

w dalszą drogę. Następne miejsce krótkiego postoju to Polana Langiewicza i dalej do Wąchocka skąd busem wróciliśmy do Skarżyska. Było pięknie. Do zobaczenia na następnej wycieczce. Najbliższą imprezą z naszego kalendarza jest II Skarżyski Maraton Pieszy „Nad Kamienną”, który odbędzie się w dniach 19 – 20 maja 2018.